مقاله


کد مقاله : 13960502130417138

عنوان مقاله : نقد شیوه های تبلیغ و اطلاع رسانی عصر مدرنیته برپایه سیره تبلیغی امام علی علیه السلام

نشریه شماره : 11 فصل پاییز - زمستان 1394

مشاهده شده : 394

فایل های مقاله : 782 KB


نویسندگان

  نام و نام خانوادگی پست الکترونیک مرتبه علمی مدرک تحصیلی مسئول
1 سید محمد جواد حسینی فالحی falehi@gmail.com دانشجو دانشجوی دکترا

چکیده مقاله

تبليغ، فرآيند انتقال پيام از سوي فرستنده آن، باهدف تأثیرگذاری و اقناع مخاطب است. در تبليغات مدرن امروزي، كاربرد شيوه‌ها و استفاده از ابزارها، تنوع افسارگسيخته‌اي پيدا كرده و جبر و تحميل پيام، جايگزين اختيار مخاطبان در پذيرش آن شده است. این وضعیت با آموزه‌هاي ديني سازگاری نداشته و به همین علت، ضرورت ارائه و كاربست شيوه‌هاي اخلاقي- انساني در این عرصه بيش از گذشته رخ مي‌نماياند. هدف اين مقاله كشف اصول و معيارهايي جهت مكانيزم تبليغاتي است كه علاوه بر كارآمدي، داراي اصول اخلاقي، انساني و شرعي باشد. برای رسیدن به این هدف روشهاي نوين تبليغات با شيوه‌هاي تبليغي امام علي عليه‌السلام مقایسه می‌گردد که این تطبیق ويژگی نوشتار حاضر محسوب می‌شود. در این پژوهش پس از معرفی شیوه‌های تبلیغی امیرالمؤمنین علیه‌السلام و روش‌های نوین تبلیغات در قرن بیستم به مقایسه این دو رویکرد پرداخته خواهد شد.